قبل از خبر
زمان انتشار : 1402/10/18 20:30 | کد خبر : 471
علت مرگ دو بانوی کوهنورد تبریزی در ارتفاعات سبلان

کوتاهی نابخشودنی امدادگران!

همنورد دو بانوی کوهنورد تبریزی که در ارتفاعات سبلان جان باختند، مدعی است که کوتاهی امدادگران موجب مرگ آن‌ها شده است.

کوهنوردی,کوهنوردان تبریزی,سبلان,مرگ دو بانوی کوهنورد تبریزی,

به گزارش ورزش آذربایجان، چند روز پیش خبر مفقود شدن سه کوهنورد تبریزی که به قصد صعود به قله ساوالان را داشته‌اند در رسانه‌ها منتشر شد. دیروز اما خبری مبنی بر اینکه ۲ تن از آنها (خانم) به دلیل هیپوترمی (سرمازدگی) جان خود را از دست داده و تنها یک نفر زنده مانده بود منتشر شد.

تنها بازمنده‌ی این حادثه «علی نجفی» در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه به تنهایی یا با گروه خاصی صعود می‌کردید، گفت: موقع صعود سه کوهنورد دیگر هم در منطقه بودند و تقریبا با هم به قله رسیدیم. تقریبا ساعت ۱۳ بعدازظهر بود ولی چون نادره و معصومه آرام پایین می‌آمدند که به تاریکی و طوفان برخورد کردیم و راه را گم کردیم. از یخچال به سمت پناهگاه سپاه سرازیر شدیم که حجم برف زیاد بوده و دیگه نتوانستیم حرکتی بکنیم و تلاش‌های من هم کارساز نبود.

وی گفت: من ساعت ۱۸ روز جمعه با گروه امداد تماس گرفتم که به دلیل طوفان و برودت هوا نمیتوانیم راه را ببینیم درخواست امداد کردیم حتی میدانستم نزدیک پناهگاه هستیم و موقعیت مکانی خود را به گروه امداد گفتم ولی آنها بعد از ۲۲ ساعت یعنی روز ساعت ۱۶ عصر شنبه ما را پیدا کردند و این در حالی بود که معصومه تا ۸ و نیم صبح زنده بوده و نادره تا ۹ صبح، امداد و نجات اگه زودتر می‌رسیدند ایشان نجات پیدا می‌کردند.

نجفی با اشاره به اینکه با سیلی زدن‌های مداوم به نادره و معصومه توانسته بودم تا صبح هوشیار نگهشان دارم گفت: تا صبح سعی داشتم هوشیاری خودم و این دونفر را نگه دارم ولی متاسفانه توان بدنیشان تحلیل رفت و بیهوش شدند و متاسفانه تمام کردند.

نجفی در خصوص مسافت محل گیر افتادن خود و همراهانش با پناهگاه گفت: تقریبا ۲۰۰ متر با پناهگاه سپاه فاصله داشتیم ولی به دلیل طوفان و از دست دادن چراغ‌های پیشانی و خالی شدن باطری سایر چراغ‌ها نمی‌توانستیم ببینم کجا هستیم صبح با روشن شدن هوا متوجه شدیم در کنار پناهگاه هستیم حتی چادر و وسایل‌ها در پناهگاه بود ولی به حدی برف بود که نتوانستیم خودمان را به آنجا برسانیم.

وی با گلایه از گروه امداد و نجات گفت: گروه امداد فکر کرده کسی تا آن ساعت دوام نمیاورد و عجله ای برای پیدا کردنمان نکرده است در حالی که مدام در تماس بودم و وضعیت را گزارش می‌دادم.

وی دلیل فوت دو همنورد خود را سرمازدگی عنوان کرده و گفت: هیچ گونه شکستگی و جراحتی وجود نداشته است.

لازم به ذکر است هر ۱۰ انگشت دست‌های علی نجفی دچار سرمازدگی شدید شده است.‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کد خبر 471


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید