قبل از خبر
زمان انتشار : 1402/10/03 20:30 | کد خبر : 424
یادداشت وحید ارضی، خبرنگار ورزشی

تراکتور - ملوان، بازگشت به دوران با شکوه

هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور از دیروز آغاز شده و تراکتور درانزلی میزبان ملوان این شهر می باشد.

فوتبال,لیگ برتر,تراکتور,ملوان,

هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور دیروز با شش بازی آغاز شد و تیم های پرسپولیس، آلومینیوم و استقلال خوزستان برابر شمس آذر، سپاهان و مس توانستند به پیروزی برسند و بازی تیم های استقلال با گل گهر، نساجی با هوادار، پیکان با فولاد با تساوی به پایان رسید و امروزهم با برگزاری دو دیدار بین ملوان و تراکتور و صنعت نفت آبادان و ذوب آهن به پایان می رسد.


ملوان – تراکتور؛ باز گشت به دوران با شکوه
دو تیم ریشه دار ملوان انزلی و تراکتور امروز در حالی به مصاف همدیگر می روند که نزدیک به شش دهه از رقابت این دو تیم محبوب شهرستانی می گذرد و این دوتیم پرافتخار از اولین تیم هایی هستند که فینالیست اولین دوره جام حذفی نیز شدند و رقابت این دو تیم پر از خاطرات تلخ و شیرین زیادی است. این دو تیم سازنده، ملی پوشان زیادی را تحویل تیم ملی و سایر باشگاه های کشور داده اند. از مرحوم سیروس قایقران گرفته تا کریم باقری و یا از حسین خطیبی، احمد زاده، سیروس دین محمدی، مازیار زارع، اسماعیل حلالی، یونس باهنر، محمد نوری، سعید آقایی، پژمان منتظری و خیلی از بازیکنان معروف دیگری می توان نام برد که مرحوم قایقران و کریم باقری کاپیتان های شایسته تیم ملی هم بودند.
دوران پر فراز و نشیب دو تیم حکایات زیادی دارد که اکنون مجال آن نیست ولی همین بس که این دو تیم مشکلات فراوانی را در این دوره شصت ساله تجربه کرده اند. از سقوط تلخ هفت ساله تراکتور به لیگ یک و یا رفت و برگشت های مکرر ملوان به لیگ های یک و برتر و یا اشتباهات مدیریتی دوتیم و سایر مشکلات که اجازه ندادند این دو تیم قهرمانی در لیگ برتر را علیرغم شایستگی تجربه کنند و تنها افتخارات این دو تیم به قهرمانی در جام حذفی محدود شد.
حال پس از سال ها ملوان به جایگاه اصلی و واقعی خود همانند تراکتور که از مدعیان قهرمانی هستند، بازگشته است و به نوعی رقابت امروز جدال همسایه جدولی هاست که تراکتور با 24 امتیاز در رده سوم و ملوان با دو امتیاز کمتر در رده چهارم قرار دارد و به نوعی این بازی شش امتیازی و حساسی است که در هفته ماقبل پایانی نیم فصل رو در روی هم قرار می گیرند و همین شرایط کمیته داوران را مجاب کرده است تا از بهترین کوبل داوری در این بازی استفاده شود. 
ملوان در چارچوب لیگ‌برتر تاکنون دوبار موفق به شکست تراکتور شده که هر دو در انزلی رقم خورده‌اند. نخستین پیروزی انزلی‌چی‌ها برابر قرمزپوشان در اولین دوره برگزاری لیگ‌برتر به دست آمد. جایی که در دور رفت رقابت‌ها ملوان با سه گل تراکتور را شکست داد همان سالی که در نهایت تراکتور به لیگ ‌یک سقوط کرد.
اما دومین برد ملوان برابر تراکتور که آخرین برد این تیم محسوب می‌شود، به ۴۶۸۸ روز یا به عبارتی بیش از ۱۲ سال گذشته بر می‌گردد. ملوانِ تحت هدایت فرهاد پورغلامی، ۲۹ بهمن ‌ماه ۱۳۸۹، در جریان بازی برگشت لیگ دهم با بریس محمد نزهتی، تراکتور را شکست داد. انزلی‌چی‌ها بعد از آن تا به امروز رنگ برد را برابر تراکتور ندیده‌اند. هردو بازی فصل گذشته دو تیم هم با نتیجه یک بر یک پایان یافته بود.


خمز و رکوردهای پیش رو با تراکتور
سرمربی اسپانیایی تراکتور برای سومین بار در این تیم در مسیر رکوردشکنی قرار گرفته است.
فقط دو هفته دیگر تا اتمام نیم ‌فصل نخست یا دور رفت مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور باقی مانده که در این دو هفته تراکتور ابتدا به میهمانی ملوان می‌رود و در انزلی رودرروی قوهای سپید این شهر قرار می‌گیرد و سپس درهفته پانزدهم و پایانی در تبریز مقابل صنعت‌نفت صف‌آرایی خواهد کرد.
اما تیم پاکو خمز که در سه هفته گذشته توانست سه برد پیاپی کسب کرده و با صعود به مکان سوم جدول به جمع مدعیان بازگردد، در دو هفته پیش‌رو تا نیم‌فصل فرصت بسیار خوبی دارد تا فشار بر صدر را بیشتر کرده و با امیدواری زیادی برای فتح جام به استقبال تعطیلات برود.
در صورتی که تراکتور بتواند این دو بازی را با کسب حداکثر امتیازها به اتمام برساند، سرمربی اسپانیایی تی‌تی‌ها به دو رکورد پیروزی‌های متوالی و همچنین کسب بیشترین امتیاز تا نیم‌فصل‌ مسابقات لیگ برتر در این تیم خواهد رسید.
پاکو خمز تاکنون دو بار برای رسیدن به رکورد بردهای پیاپی در تراکتور خیز برداشته که در هر دو بار ناکام مانده و حالا یک بار دیگر در مسیر رکوردشکنی قرار گرفته است. وی به شرط کسب پیروزی در این دو دیدار با رکورد پنج برد پی‌درپی امیر قلعه‌نویی و جرج لیکنز در این تیم برابری خواهد کرد.

از سویی، تراکتور در صورت کسب شش امتیاز کامل در این دو بازی نیم‌فصل را با ۳۰ امتیاز به پایان خواهد رساند که از این حیث نیز می‌تواند خمز را رکورددار کند. بهترین عملکرد تراکتور از نظر کسب امتیاز در پایان نیم‌فصل‌های لیگ برتر با امیر قلعه‌نویی در لیگ شانزدهم به ثبت رسید که تیم تحت امر سرمربی کنونی تیم ملی توانست تا پایان دور رفت ۳۰ امتیاز جمع کند.


ملوان در حالی به مصاف تراکتور خواهد رفت که در دو بازی خانگی قبلی وضعیت چمن ورزشگاه سن سیروس، مهمترین نگرانی قوی سپید بود و باعث شد تا تیم مهدی تارتار نتواند نمایش موردنظر خود را در استادیوم خانگی ارائه کند.
تارتار در فاصله دو روز تا بازی حساس با تراکتور یک جلسه تمرینی در ورزشگاه سیروس قایقران ترتیب داد تا بازیکنان تیمش در این ورزشگاه تمرین کنند. نکته جالب اینکه این بار باتوجه به نگهداری مسئولان انزلی، شرایط چمن نسبتا مساعد است و از وضعیت اسفناک دو سه هفته قبلی فاصله گرفته است.
این موضوع برای خمز و تارتار از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هر دو سرمربی علاقه ویژه به بازی روی زمین دارند و این بار هم تیم خود را برای یک نمایش تهاجمی روی زمین آماده می‌کنند.
پاکو خمز که اعتراض زیادی نسبت به کیفیت زمین ورزشگاه یادگار امام داشته، حالا روی زمین چمن بهتر بازی خواهد کرد و باید دید که در این دیدار حساس چه خواهد کرد.
هفته گذشته بعد از بازی پیکان - تراکتور، تراکتوری ها به شدت به عملکرد داور معترض بودند و حتی محمدرضا زنوزی اعلام کرد که با توجه به رقابت تراکتور با تیم‌های اصفهانی و تهرانی بهتر است که از داوران این شهر برای بازی‌های سرخپوشان تبریزی استفاده نشود.
اما دیدار ملوان هم کم‌ جنجالی نبود. آنها با وجود پیروزی ۴-۱ در بحث‌های داوری زیادی با مس رفسنجان شرکت کردند که محرومیت بحث برانگیز دو بازیکن تاثیرگذار در این مساله زیاد بود.
اما با این حال کمیته داوران با انتخاب کوبل داوری بین‌المللی و سپردن این بازی به یک چهره بسیار باتجربه خیال هر دو تیم را از داوری این بازی راحت کرده است.


 بیژن حیدری که اخیرا از کلاس‌های VAR برگشته و همچنین هفته گذشته بازی استقلال را سوت زد و داور چهارم دربی هم بود، به همراه محمدرضا منصوری و هادی طوسی این بازی را قضاوت خواهند کرد.
این بازی از ساعت 15 امروز همزمان با دیدار دو تیم صنعت نفت و ذوب آهن در ورزشگاه سیروس قایقران برگزار خواهد شد.

یادداشت از وحید ارضی

کد خبر 424


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید