قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/07/29 21:45 | کد خبر : 3040
در سالروز تولد، تراکتورون اول آتاسی!

یادداشت؛ تراکتور این گونه شکل گرفت

به مناسبت زادروز واسیل گوجا یادی از اقدامات و روابط تراکتور و این مربی عاشق داشته باشیم.

تراکتور,واسیل گوجا,

به گزارش "ورزش آذربایجان"، سال 1954 در چنین روزی پسری در شهر بخارست به دنیا آمد و اسمش را گودجا واسیلی آیون گذاشتند. واسیلی در سال های بعد سرنوشت و فلسفه یک تیم فوتبال را پایه گذاری کرد و اولین جام تاریخ باشگاه را به آنها هدیه داد. او را معمار تراکتورِ فعلی می دانند و اولین آتای تی تی ها...

ترکیب سمی سیبیل، کوچه و پیکان وانت

در دهه هفتاد یک پیکان وانت با یک راننده سیبیلو در میدان های خاکی فوتبال تبریز می گشت و از پشت لنز عینکش به بازی جوانان با علاقه و دقت خاصی نگاه می کرد.

او را اکثر فوتبال دوستان آذربایجان میشناختند. واسیل قوجا سرمربی تیم تراکتور تبریز  تیم تراکتوری که از سال ۶۹ با تدابیر کریم پاداش مدیرعامل وقت زمینه آمدن این مربی را فراهم کرد.

پوست اندازی از حالت آماتور به حرفه ای

در سال ۶۹ و بعد از اتمام جنگ تحمیلی و خارج شدن فوتبال کشور از حالت نیمه تعطیل، تیم های فوتبال برای فصل جدید برنامه های زیادی تدارک می دیدند.  در این بین کارخانه تراکتور تیم تراکتور را تحت نظر روابط عمومی مدیریت می کرد و مدیر وقت  این تیم (کریم پاداش) برای احیای تیم و فرار از انحلال کامل اقدام به جذب یک مربی از رومانی کرد.

واسیل قوجا بعد از حضور در تبریز با تغییرات تمرینی و چارت کلی تیم آماتور و متشکل از کارگران را به تیم حرفه ای و با برنامه فوتبال روز تغییر داد. او تیم را از لیگ شمالغرب به لیگ کشوری رساند. بعد از این اتفاق تیم تراکتور متحول شده و متشکل از جوانان کوچه پس کوچه های تبریز را در سال ۷۰ با هزاران زحمت در لیگ کشوری نگه داشت.

اوج کار و یک ناداوری...

اوج کاری واسیل قوجا در سال ۷۱ رقم خورد و در لیگ کشوری بعد از صدرنشینی در گروه خود در نهایت در مرحله نهایی بخاطر اشتباهات فاحش داوری قهرمانی را از دست داد و در رتبه سوم جدول ایستاد. از این تیم بازیکنانی زیادی  نظیر کریم باقری و....  به عنوان ستاره به فوتبال ایران معرفی شدند.

رفت و برگشت ضربدر دو

وی در آخر سال ۷۲ از تیم جدا شد و در سال ۷۴ بعد از سقوط تیم به لیگ دسته دو به تیم بازگشت. حضور دوم واسیل در تراکتور برابر با اولین جام بین المللی(میلز) تیم در هندوستان بود.

واسیل سال ۷۵ دوباره از شهر و معشوقه خود بر خلاف خواسته هواداران و خودش و با یک مراسم خودجوش غم انگیز هواداران جدا شد. او در سال ۸۲ با فشار هواداران دوباره  به تبریز و تراکتور بازگشت. ولی این بار در نیم فصل و برخلاف خواست هواداران از تیم اخراج شد و با چشمانی اشکبار برای آخرین بار راهی کشور خود شد.

واسیل قوجا سال ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ (7آگوست2016)  در سکوت مطلق خبری از دنیا رفت؛ روحش شاد...

کد خبر 3040


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید