قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/06/24 11:30 | کد خبر : 2649
یا بیر یول یوخ یا دا هن...

اویون‌بازلیخ ممنوع؛ VAR حق همه!

صحنه های بحث برانگیز داوری در بازی تراکتور و ذوب آهن یک بار دیگر به لزوم استفاده از VAR در تمامی بازی ها - نه فقط بازی های خاص - تاکید کرد.

تراکتور ,ذوب آهن,لیگ برتر فوتبال ایران,

به گزارش"ورزش آذربایجان"، سیستم کمک داور ویدئویی یا همان "VAR" در اکثر لیگ های حرفه‌ای و حتی غیرحرفه‌ای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاهی که نقش بسزایی در پیشگیری از تصمیمات اشتباه داوری ایفا می‌کند. اما این فناوری در لیگ برتر فوتبال ایران با وجود ادعای حرفه‌ای بودن، فقط در بازی های خاص سرخابی های پایتخت، آن هم به صورت دکوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. چناچه سیستم کمک داور ویدئویی در بازی دیشب تراکتور مقابل ذوب‌آهن اصفهان مورد استفاده قرار می‌گرفت قطع به یقین اتفاقات خاص دیگری روی می‌داد.

تراکتور شب گذشته در هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی با نتیجه یک بر صفر مقابل ذوب‌آهن اصفهان شکست ‌خورد که در برخی از صحنه های بازی مانند بهم خوردن تعادل بازیکن تراکتور در داخل محوطه جریمه و کارت های زرد و در نهایت اخراج امیرحسین حسین‌زاده،از سوی حسن اکرمی، وجود سیستم کمک داور ویدئویی می‌توانست شک و شبهات راجع به تصمیمات داور را کم کرده و نتیجه بازی را به سمت و سوی دور از حق خوری و با عدالت سوق دهد.

چنانچه در مطالب قبلی نیز پیش بینی و نسبت به‌ آن‌ اشاره کرده بودیم، بازی های فصل بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال بدون استفاده از "VAR" برگزارشد. این در حالی است که در پایان فصل گذشته کارگروه تجهیز ورزشگاه ها به کمک داور ویدیویی در چند بخش تشکیل و کلی هم روی آن مانور داده شده بود.

فلسفه‌ وجود VAR در فوتبال برای تقسیم هرچه عادلانه تر امتیازات بازی است. اما در لیگ به اصطلاح حرفه‌ای ایران،این سیستم همانند یک چمدان لوکس در دست مسئولان فدراسیون فوتبال است که همراه با دو تیم سرخابی پایتخت عازم سفر های استانی می‌شود. صرفا در اختیار گذاشتن این سیستم برای بازی های این دو تیم پرسپولیس و استقلال،نه تنها عادلانه بودن نسبت به سایر تیم های لیگ برتر زیر سوال می‌رود،بلکه در چنین مواردی ناعادلتی و اجحاف در حق سایر شهر ها و تیم ها نیز ضرب در چند می‌شود. جهت اجرای عدالت این سیستم کمک‌ داور ویدئویی یا برای همه تیم ها مورد استفاده قرار بگیرد و یا برای هیچ کس!

کد خبر 2649


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید