قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/06/15 16:30 | کد خبر : 2554

سجاد هاشمی که با نام سرکان ییلدیریم برای ترکیه در پارالمپیک مدال طلا گرفته بود، در تعیین میزان بینایی اش متخلف شناخت شد؛ در این گزارش می خواهیم ابعاد اتفاق یاد شده را به صورت کاملا بررسی کنیم.

سجاد هاشمی,پارالمپیک۲۰۲۴,سرکان ییلدریم,

به گزارش "ورزش آذربایجان"، سرکان ییلدریم (سجاد هاشمی) که مدتی است مهاجرت ورزشی کرده و با پرچم کشور ترکیه در مسابقات به میدان می رود، چند روز پیش موفق به کسب طلای پارالمپیک در دوی صد متر شد. این مدال اما از ورزشکار ایرانی-ترکیه‌ای بازپس گرفته شد. در این مطلب می خواهیم جزئیات اتفاق یاد شده را بررسی کنیم.

سرکان که از مشکل بینایی رنج می برد با ارسال مدراکی به کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) توانست مجوز شرکت در پارالمپیک 2024 را کسب کرده و در ماده 100متر به مقام قهرمانی برسد.

این قهرمانی با توجه به شکایت یک کشور از وی بازپس گرفته و حق شرکت در ماده 400 متر نیز از سرکان سلب شد.

کمیته ملی پارالمپیک ترکیه از پیگیری حقوقی این پرونده خبرداد و اعلام کرد از شرکت ورزشکار خود حمایت کامل خواهد کرد.

طبق ادعای برخی رسانه های کشور ترکیه و به نقل از gazeteoksijen این کمیته از شاکی پرونده رونمایی و اعلام کرد کشور ایران شاکی این پرونده است.

مقامات ورزشی ایران با استناد به حضور سجاد در مسابقات المپیک 2012 به حضور وی در پارالمپیک اعتراض کرده اند.

سرکان در مسابقات  سال2012 در المپیک لندن برای کشور زادگاه خود ایران در این ماده شرکت کرده بود در سال 2016 با توجه به مشکلات بینایی شرکت نکرد. او از سال 2022 به عضویت تیم ترکیه درآمده است. البته طی ماه های اخیر و پیش از پارالمپیک موضوع گره خورده بود و حتی سرکان قصد نداشت در مسابقات حضور پیدا کند اما مقامات ورزش ترکیه در دادگاه آلمان رای را به نفع او برگرداندند؛ رایی که حالا دوباره دردسرساز شد و طلای پارالمپیک را از سرکان گرفت.

کد خبر 2554


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید