قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/06/05 12:45 | کد خبر : 2444
امریکایی ها جای ما بودند خودکشی می کردند

اظهارات قابل تامل شمشیرباز المپیکی شهر تبریز

فرزاد باهر ارسباران، شمشیر باز المپیکی ایران در این دوره از رقابت ها، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهارات قابل تاملی در خصوص شرایط این رقابت ها و نحوه آماده سازی خود و هم تیمی هایش انجام داد.

فرزاد باهرارسباران, شمشیربازی ایران,المپیک,

به گزارش ورزش آذربایجان,فرزاد باهرارسباران عضو تیم ملی شمشیربازی ایران در کاروان المپیک پس از پایان مسابقات در گفت و گویی اختصاصی :

+ فرزاد باهر ارسباران در گفتوگوی خود گفت : مسئولان به هیچکدوم از وعده های خود عمل نکردن اولش قرار بود که مثل تموم استان ها برای عزامی های استان ما هم یه مراسم بدرقه برگزار کنن که انجام ندادن و از همون موقع تا الانشم فقط داریم وعده و وعید میگیریم.

او در مقابل سوال خبرنگار که این وعده ها را از مسئولان استانی گرفته اید یا از مسئولین کشوری گفت :

بله مسئولان استانی روعرض میکنم که بعد از المپیک نیز تا الان خبری ازشون نبوده. فقط با رئیس هیئت شمشیربازی استان حرف زده ام و قرار شده که هفته بعد در اداره ورزش و جوانان جلسه ای داشته باشیم که اونم امروز به من خبر داده اند. مگرنه تا این لحظه هیچ کمک و تقدیری از من نشده است. مسئولان استانی تو خواب زمستانی هستن و امیدوارم که زودتر از خواب بلند شن و حمایت هایی صورت بگیره چون واقعا من هر بار گفتنم که اشکالی نداره اینا حمایت نمیکنن ولی من باید با غیرت خودم برم جلو ولی خب تا کی این اتفاق می افته واقعا ادم دلسرد میشه.

– از طرف فدراسیون شمشیربازی ایا از شما حمایتی شده یا نه؟

بله واقعا فدراسیون کمک زیادی کرد تا ما بتوانیم به المپیک برویم وحمایت هایشون بی نظیر بود وتا الان چنین حمایتی از ما نشده بود.

از زمانی که اقای پورسلمان رئیس فدراسیونی شده است حمایت های زیادی کرده.

وزارت ورزش هم قبل از اینکه به المپیک برویم انگیزه و پاداش خوبی به همه المپین ها داده.
– بعد از تجربه های قاره ای و بین الملی که داشتین نظرتون درمورد حس و حال اولین حضورتون تو المپیک چی بود؟ چه تفاوت هایی با بقیه  ترنومنت ها داشت؟

+تفاوت زیادی با بازی های اسیایی داشت حس و حالی که در المپیک هست در هیچ یک از مسابقات نیست و میتونم بگم بالاترین سطح ورزشی را در المپیک میتونید ببینید.

چه در انفرادی و چه در تیمی همه با بالاترین سطح امادگی امده بودند البته ماهم از این قاعده مستثنی نبودیم و با امادگی کامل رفته بودیم. همانطورهم که دیدید توانستیم تیم امریکایی را که  رنکینگ دوم جهان بود روشکست دهیم.

– آمریکا همیشه پر مدال بوده و برد آمریکا برای ایرانیان همیشه طعم متفاوفتی داشته بعد از اینکه شما آمریکا رو شکست دادین همدلی عجیبی بین ملت وتیم  شمشیربازی ایجاد شد و به این باوررسیده بودیم که میتوانیم ماهم مدال بیاوریم، فکر میکنید چقدر این بازی در رشته شمشیربازی تأثیر خواهد داشت و چقدر از جوانها برای شمشیرباز شدن سوق پیدا خواهند کرد.

+ بعد از المپیک پیامهای زیادی با مضمون گرایش جوانان به این رشته دریافت کرده ام و تا انجایی که بتوانم به همشهری هایم کمک خواهم کرد که حداقل بتوانیم یک فرزاد باهر دیگر از این استان به تیم ملی بره و فقط فرزاد باهر نباشد.من که چندین سال است به مسابقات میروم حتی حریف تمرینی در استان ندارم.

زمانی استان ما قطب شمشیر بازی کشوربود ولی خب الان به زنگ تفریح حریفان تبدیل شده ایم و مسئولان به این رشته کم لطفی کرده اند.

 فقط اسم فرزاد باهرگفته مییشود و هیچ حمایتی از طرف هیئت نیست.

– ایا از نظر امکانات در استان بعد از رقابت های اسیایی شما پیشرفتی شده بود یا نه ؟

+ خیر در استان چیزی اضافه نشده است و من زیاد در استان خودمون حضور ندارم ولی خب استان ضعف زیادی در این رشته داشته و خانه تکانی برای هیئت شمشیر بازی استان لازم است تا نفراتی روی کار بیایین تا جرقه ای برای پیشرفت این رشته زده شود.

-به چه اندازه بودجه نیاز است برای تامین امکانات و رسیدن به حداقل استاندارد های جهانی ؟

+ ما نه تنها در استان حتی در کشورمان امکانات و وسایل پایه را نداریم. ما یک اسپانسر المانی داریم که بخاطر نتایج خوبی که گرفته ایم و سالهاست که فینال های جهانی را بازی میکنیم شخصا اسپانسر همه ما شده است وسالانه تجهیزاتی حدود 200 میلیون تومان برای ما ارسال میکند.

ولی حمایت مسئولان نیاز است برای وسایل سخت افزاری و همه تجهیزات موجود نیز از کار افتاده اند و من اگر بخواهم در تبریز تمرین کنم دستگاهی نداریم که که تایمینگش جهانی باشد.

– باخت مقابل مجارستان تلخ تر بود یا فرانسه؟

+ بعد از باخت مجارستان که دیدیم داور ان کار را با ما کردند حتی اگر صدمان را میگذاشتیم جلوی فرانسه نمی توانستیم کاری از پیش ببریم.

مجارستان حریف قوی بود و همیشه باخت داده بودیم ولی در بحث داوری نباخته بودیم و همیشه از لحاظ فنی باخته بودیم.اینبار ما بازی را ازمجارستان بردیم ولی داور ضربات صد در صدی مان را نداد.

عادی است که داور ضربات 50/50 را به نفع تیمی بگیرد که قهرمان جهان شده ولی حتی ضربه های صد درصدی مان را هم ندادن تا نقره ما تبدیل به چهارمی المپیک شود.
– به نظرتون بحث داوری چقدرمغرضانه بود و جانب داری صرفاعلیه ایران بود یا دلیلش به نفع فرانسه ومجارستان بودن بود؟

+چون از طرف دیگر کره به فینال راه یافته بود و شمشیر بازی همانطور که میدونید شمشیربازی متعلق به اروپا هست ولی با صعود ایران به فینال، یک فینال کاملا اسیایی به وجود می امد. به خاطر همین موضوع انها تحمل چنین فینالی رو نداشتنت.وعلاوه بر این داوری که مقابل ما بود مافیای داوریه شمشیر بازی هست.این شخص میتونست حکم جهانی بگیره ولی به دلیل پول های خوبی که ازمملکت های متفاوت مثل مجارستان دریافت میکنه نتونسته حکم جهانی بگیره .

حتی تو یک نمونه شخصی از کویت که یکی از دوستهای ما نیز بود کاملا خبر موثق دارم که پول زیادی گرفت و درطی یک سال این بازیکن را المپین کرد.بازیکنی که در رده 200 و خورده ای دنیا بود به رتبه زیر 40 رسید  و به المپیک رسید. این یک فاجعه برای ورزش است ولی خب متاسفانه در رشته ما کارهایی از این قبیل هست؛ مافیا هست و این حق خوری ها به وجود میاد.

– آیا از طرف ایران  در قالب رسمی اعتراضی به داوری داده شد؟

بله فدراسیون نامه نگاری و اعتراض کرده ولی خب؛ بعد از بازی تاثیری نخواهد داشت و اشتباه داوری جزئی از بازی به حساب میاد. مگراینکه داور رو محروم کنن که امیدوادرم این اتفاق بیوفته

– به مدال آوران قول پاداش های میلیاردی و قبولی بدون کنکور تو دانشگاه ها رو دادن .به شما هم چنین پیشنهاد هایی داده شده؟

+ اون پیشنهاد ها ماله کمیته المپیک و وزارت ورزش هست که فقط برای مدال اوران جایزه گذاشته بودن ولی خب ما با دوضربه مدال المپیک رو از دست دادیم.ورزش چیزی مثل قماره وقتی میبری چیزی به دستت میاد ولی وقتی میبازی کلا زندگیتو میبازی من 12 سال تلاش کرده بودم که به المپیک بتونم برم و خب میخواستم مدال بگیرم که از لحاظ مالی بتونم حداقل جبران کنم سال های گذشته رو ولی خب متاسفانه نشد که بشه.

– برای بدست اوردن معیار درستی برای مقایسه  رشته های ورزشی  که تمام رشته هارو با یک معیار ارزیابی نکنن تا حالا تلاشیشده آیا  کاپیتانتون تو جلسات مطرح کردن ؟

+خیر فکر میکنم مسئولین ما فقط به رنگ مدال نگاه میکنند و کاری ندارن که شمشیر بازی چه کارهایی کرده. میتونم بگم در این دوره تو شمشیر بازی سهمیه کامل گرفتن واقعا حق ایران نبود.باید میدیدید تیم ژاپن با چه کادری میاد.ولی خب بعدش ما امریکایی رو شکست دادیم که واقعا قابل مقایسه نبود و جنگ نابرابری بود واقعا شکت دادن آمریکا کار سختی بود.

اگه شمشیربازهای امریکایی به سالنی که ما تو تهران تمرین میکنیم بیان و تمرین بکنن و ببینن امکانات مارو که در چه شرایطی باختن ، به نظر من خودکشی میکنن و اگه خودکشی نکنن یعنی بی غیرتند که با اون امکانات میان جلوی ما قرار میگیرن و به ما میبازن.

– درالمپیک لس انجلس خودتون رو در کجا میبینید؟

از الان نمیتونم بگم که چی میشه ولی امیدوارم این نتیجه ای که در پاریس گرفته شد تلنگری بشه برا مسئولین که بدونن ما واقعا میتونیم در شمشیربازی مدال بگیریم مخصوصا از مسئولین استان خواهش میکنم که نگاه ویژه ای داشته باشن و روی این رشته حساب بازکنند و حمایت بکنند.

با این مدل حمایتی که در پیش گرفته شده من میگم که در لس انجلس وضعمان بدتر خواهد شد ولی خب اگه حمایت ها صورت بگیره امیدوارم که با خوش رنگ ترین مدال ازاونجا برگردم .

کد خبر 2444


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید