قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/05/25 17:54 | کد خبر : 2323
تنها یک روز تا شروع کار تراکتور در لیگ برتر

قارتال ابدی و شماره یک تراختور با قرارداد مادام العمر

شاید جوانان تراکتوری با کلمه قارتال یاد محمدرضااخباری بیافتند ولی قارتال ابدی تراکتور لقبی است که چند دهه پیش به یک چهره ماندگار اعطا شد.

علیرضا نیک مهر, جمشید نیک مهر,تراکتور,لیگ برتر فوتبال ایران,

به گزارش "ورزش آذربایجان"، تنها یک روز و کمتر از ۲۴ ساعت به شروع اولین بازی تراکتور در لیگ برتر باقی مانده است. به همین بهانه می خواهیم یادی کنیم از دکتر علیرضا نیک مهر، قارتال ابدی...

دکتر علیرضا نیک مهر فرزند جمشید نیک مهر داور برجسته کشور بود. او در سال ۱۳۷۰ توسط واسیلی قوجا به تراکتور منتقل شد و با ۱۷ سال سن دروازه بان اول تیم در دو فصل پیاپی بود.

شماره یک تیم ملی و کسب قهرمانی
دکتر نیک مهر با وجود ۱۷ سال سن به تیم ملی دعوت شد و در کنار محمدرضاعابدزاده، جلال بشرزاده ، بهزاد غلامپور و هادی طباطبایی به رقابت پرداخت. او چند بازی نیز بعنوان ذخیره عابدزاده در نیمکت تیم ملی حضور داشت. ولی اوج کار دکتر در رقابت های فوتبال ارتش های جهان بود. او به عنوان دروازه‌بان اول در چهارچوب تیم ملی ایستاد و قهرمانی ارتش‌های جهان و دانشجویان جهان را بدست آورد.

اولین جام بین المللی تراختور با کلین شیت های دکتر

بعد از بازی جنجالی فینال تراکتور _ بهمن که منجر به اعزام تراکتور در سال ۷۴ به جام میلز هندوستان شد، تراکتوری ها با درخشش دکتر نیک مهر بدون گل خورده قهرمان جام میلز شدند و همراه واسیل قوجا اولین جا بین المللی خودشان را کسب کردند.

فعال در حوزه علم و پزشک حاذق
دکتر نیکمهر نه تنها در فوتبال بلکه در خبرنگاری نیز فعالیت هایی انجام داده بود. او صاحب مدرک دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه تبریز و قبولی دوره رزیدنتی اورتوپدی از دانشگاه شهید بهشتی بود.



اخلاق و سیرت نیک
بسیاری از دوستان و آشنایان از خصوصیات بارز مرحوم نیک مهر به شخصیت والایش اشاره می کنند که در میان اهل فوتبال زبان زد بود.

ضعف در چشم و خداحافظی از فوتبال
دکتر نیک‌ مهر در ادامه برای خدمت سربازی(سال ۷۵) به تیم فجر سپاسی شیراز پیوست و یک فصل هم برای ماشین‌سازی بازی کرد. دوران حضور دکتر علیرضا نیک‌ مهر در ماشین‌سازی یک مقطع کوتاه بود؛ او در ادامه با بی‌مهری مسئولان این باشگاه به تراکتور بازگشت و در‌ آخرین دوره لیگ آزادگان و به عنوان پزشک کنار تیم تراکتور بود.

دروازه بان قرن از دید پیشکسوتان و کارشناسان
 اواخر سال 1391، تیم فوتبال منتخب تبریز در نیم قرن قبل از آن (1341 تا 1391) بر اساس آراء کارشناسان و پیشکسوتان انتخاب شد. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال تبریز ، زنده یاد دکتر علیرضا نیک مهر حتی نُه سال از زمان فوتش نیز توجهات را جلب کرد و به عنوان دروازبان قرن فوتبال تبریز انتخاب شد.

آن حادثه تلخ
اما سنگربان-پزشک فوتبال کشور سرنوشت بسیار دردناک و غم‌انگیزی داشت و تراکتوری‌ها خیلی زود این چهره متفاوت و دوست داشتنی خود را به شکلی بسیار تلخ و تکان دهنده از دست دادند. در شرایطی که در سال سال 1382 تیم برق تهران خواستار جذب نیک مهر شده بود، او برای گرفتن رضایت‌نامه از باشگاه تراکتور راهی تبریز بود. به‌دلیل شلوغی اواخر تابستان وی تنها برای همسرش موفق به گرفتن بلیت هواپیما شد و خودش به ناچار با اتوبوس خوی راهی تبریز شد که متأسفانه اتوبوس در جاده زنجان - میانه با کامیونی تصادف کرد و دچار حریق گردید و تمامی سرنشینان این اتوبوس جان باختند؛ شوربختا که این دکترِ نیک نامِ فوتبال ایران و تبریز که یکی از با اخلاق‌ترین بازیکنان فوتبال ایران به شمار می‌رفت هم از سرنشینان آن اتوبوس بود. این حادثۀ بسیار تلخ، تراژیک و تکان دهنده در روز 22 شهریور ماه سال 1382 اتفاق افتاد و بدین ترتیب عمر کوتاه و پربار دکتر نیک مهر در 31 سالگی در اثر یک سانحه رانندگی به پایان رسید.

کد خبر 2323


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید