قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/05/03 13:30 | کد خبر : 2063
معرفی قهرمانان المپیکی آذربایجان (قسمت سه)

اسطوره شهر شطرنجی اولین مدال آور ایران در المپیک!

در ادامه معرفی ستاره‌های آذربایجانی کاروان المپیک به سراغ اولین مدال آور المپیک ایران رفته‌ایم.

المپیک 2024, محمد جعفر سلماسی,وزنه بردار,

به گزارش "ورزش آذربایجان"، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از جمعه به طور رسمی افتتاح می‌شود. اولین رقابت‌ها از جمله فوتبال و هندبال دو روز زودتر (چهارشنبه) آغاز خواهند شد. مراسم افتتاحیه در مرکز شهر پاریس و رودخانه سن برگزار و مشعل المپیک نیز روشن می‌شود.

سری به تاریخ زدیم و به یک نام تاریخ ساز و الهام بخش برای وزنه‌برداری ایران برخوردیم. اولین مدال آور ایران در ادوار المپیک عنوانی است که مقابل نام محمد جعفر سلماسی قرار گرفته. وزنه‌بردار کم‌نظیر ایرانی که علی‌رغم تولد در کاظمین عراق، اصالتی سلماسی داشت.

وزنه‌برداری ایران چهره‌های ماندگار زیادی دارد که هر کدام به نوبه خود در سر زبان افتادن این رشته تاثیرگذار بوده‌اند اما داستان محمد جعفر سلماسی کمی متفاوت از بقیه است. او نه تنها در وزنه‌برداری بلکه در کل تاریخ ورزش ایران تاریخ‌ساز شد.

سلماسی کسی بود که با گرفتن مدال برنز در المپیک ۱۹۴۸ لندن راه را برای مدال‌آوری ایران باز کرد و نام خود را به عنوان اولین مدال‌آور ورزش ایران در تاریخ ثبت کرد.

سلماسی پنج سال قهرمان بدون رقیب ایران بود. در سال ۱۹۴۸ تیم ایران برای نخستین‌بار راهی المپیک شد که سلماسی هم عضو آن تیم بود. او در دسته ۶۰ کیلوگرم وزنه زد و در حرکت پرس و با بلند کردن ۱۰۰ کیلوگرم، هفت و نیم کیلوگرم رکورد قهرمان قبلی المپیک را شکست. در نهایت هم با رکورد ۳۱۲.۵ کیلوگرم در جایگاه سوم این وزن قرار گرفت و نخستین مدال ورزش ایران در بازی‌های المپیک را بر گردن آویخت. یکی از علل ناکامی سلماسی در کسب نشان طلا یا حداقل نقره، ضعف او در حرکت دو ضرب بود. او در حالی که ۱۰۰ کیلو را به راحتی پرس کرد. در حرکت دو ضرب تا ۱۱۵ کیلوگرم نتوانست بیش‌تر بردارد و در مقابل وزنه ۱۲۰ کیلوگرمی دو بار با شکست روبه‌رو شد و با حد نصاب ۳۱۲.۵ کیلوگرم به برنز رسید.

او در المپیک ۱۹۶۰ رم، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بود اما در یک اقدام جالب پرچمدار کاروان ایران شد.

سلماسی پس از خداحافظی با ورزش قهرمانی، سال‌ها در آموزش و پروش مشغول به کار بود. او پس از سال‌ها درگیری با بیماری دیابت، در ۱۱ بهمن سال ۱۳۷۸، در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان باهنر تهران درگذشت و پیکرش در قطعه ۲۲ بهشت زهرا در کنار محمود نامجو به خاک سپرده شد.

**همکاران رسانه‌ای عزیز!
تهیه و انتشار کلیه اخبار در پایگاه خبری ورزش آذربایجان به صورت اختصاصی انجام می شود؛ لذا خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب، ذکر منبع فراموش نشود.

کد خبر 2063


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید