قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/04/21 16:01 | کد خبر : 1932
داستان مدال آوران خطه آذربایجان در المپیک (یک)

ابوطالب گرگری؛ از آراز چایی تا مدال المپیک!

در آستانه شروع بازی های المپیک می خواهیم شما را با تاریخ مدال آوران خطه آذربایجان کمی آشنا کنیم؛ در قسمت اول سراغ ابوطالب گرگری رفتیم.

ابوطالب طالبی گرگری ,المپیک 2024,کشتی,

به گزارش ورزش آذربایجان، کمتر از یک ماه دیگر بازی های المپیک 2024 پاریس آغاز می شود. مثل هر دوره، تعداد زیادی از کاروان ایران را ورزشکاران خطه آذربایجان تشکیل می دهند؛ خطه ای که در طول تاریخ مدال های مهمی برای ایران در این عرصه بزرگ المپیک کسب کرده اند؛ در آستانه شروع بازی های المپیک می خواهیم شما را با تاریخ مدال آوران خطه آذربایجان کمی آشنا کنیم؛ در قسمت اول سراغ ابوطالب گرگری رفتیم.

ابوطالب طالبی گرگری 
تاریخ تولد: ۲۱ فروردین ۱۳۲۴
متوفی: ۳۱ تیر ۱۳۸۷
محل تولد: گرگر
مربی: اصغر مهرآموز
مدال المپیک: برنز ۱۹۶۸ مکزیکو سیتی
از کرانه های آراز چایی کودکی از یک خانواده ی ۹ نفره پای به عرصه ی کشتی گذاشت که نماینده ای شایسته برای آذربایجان در تولیدو و ماردل پلاتا بود. 

بچه گرگر (آذربایجان شرقی) کشتی ایران با گولشمک در عروسی ها آشنا می شود. کشتی هایی که هنوز هم در گوشه و کنار خطه ی آذربایجان رواج دارد. ابوطالب مشتاقانه طالب عروسی بود تا کشتی های بعد عروسی ها را به تماشا نشیند. 

بعدها به تهران مهاجرت می کنند و در جوادیه ساکن می شوند. وقتی در کنار استاد رفوگر فرش مشغول می گردد با حمایت او و خرید کفش و دوبند کشتی وارد میدان ورزش پرافتخار ایران می شود تا زیر نظر اصغر مهرآموز با رموز کشتی آشنا شود. 

طالبی بعدها با تمرین و ممارست و روح حماسی به ارث رسیده از آراز توانست علاوه بر کسب دو برنز جهانی، با کسب مدال برنز مکزیکوسیتی نام خویش را در تاریخ ادوار المپیک جاودانه کند که اگر علی یف می توانست در آن دوره ی المپیک دونالدبهم را مغلوب کند، طالبی به طلا می رسید. 

زنده یاد ابوطالب طالبی برای کسب آن عناوین قهرمانی شبها تا صبح در سونا می خوابید و هربار که روی قاپان می رفت ۱۲ کیلوگرم از گوشت و خونش تبدیل به بخار شده بود. 

آن رفورگر زبردست برخاسته از دامان کوه کمکی داغ با تحمل سال ها بیماری ناشی از آسیب های کاهش وزن، در ۳۱ تیرماه ۱۳۸۷ چشم از جهان فرو بست.

نویسنده: امیر یوسفیان

**همکاران رسانه‌ای عزیز!
تهیه و انتشار کلیه اخبار در پایگاه خبری ورزش آذربایجان به صورت اختصاصی انجام می شود؛ لذا خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب، ذکر منبع فراموش نشود.

کد خبر 1932


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید