قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/04/03 14:01 | کد خبر : 1752
همه چیز مالک و مالکیت نیست...

باگ‌های مخفی تراکتور؛ پنج گام تا سعادت!

در بحبوحه بلاتکلیفی باشگاه تراکتور به پنج مورد مهم پرداخته ایم که شاید هیاهوی چند سال اخیر ما را از آنها غافل کرده است.

تراکتور,محمدرضا زنوزی,

به گزارش ورزش آذربایجان، بعد از اعتراض اکثریت جامعه هواداری به نحوه تیمداری مالک فعلی و درخواست سلب مالکیت از وی، بسیاری تغییر مالک را حل تمام مشکلات می دانند، ولی رفتن مالک و مالک های بعدی در صورت عدم رفع مشکلات کلی تیم نمی تواند تضمینی برای موفقیت تراکتور  با ورژن های متفاوت مالکیتی باشد. این ها یکسری اصولی کلی و پذیرفته شده در ورزش روز دنیا هستند که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم:

تیم ها و باشگاه های ورزشی دارای ۵ ستون برای مستحکم کردن و تضمین اصالت و موفقیت هایشان هستند. این اصول عبارتند از:
۱.آکادمی
۲.پیشکسوت
۳.اهداف
۴.رسانه و خبرنگاران
و در آخر و از همه مهمتر : هوادار و پایگاه مردمی

در مورد مسئله اول به عینه همه باشگاه های فوتبال حتی در ایران سعی در تزریق بازیکنان از آکادمی هستند، در مقطعی باشگاه ذوب آهن با این فلسفه توانست حتی به فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز برسد و بازیکنان زیادی نیز به فروش برساند. در تراکتور اما سال هاست تیم های پایه به حالت دکوری درآمده اند و جز چند مورد جزئی، در انجام رسالت خود – تزریق ستاره های جوان به تیم اصلی – ناکام هستند.

مسئله دوم تا حد زیادی وابسته به آکادمی باشگاها است، خروجی آکادمی باشگاه ها و تبدیل آنها به پیشکسوتان و اسطوره های آینده منجر می شود. پیشکسوتان آینده هرباشگاه را در ارکان مدیریتی و فنی تشکیل میدهند. برای درک بهتر موضوع خیلی راحت می توانید به بدنه مدیریتی و اجرایی همه باشگاههای بزرگ و موفق اروپایی نگاه کنید؛ قطعا به نام های آشنایی برخواهید خورد که قدم به قدم در باشگاههایشان رشد کرده و بعد از آویختن کفش ها، وارد فاز جدیدی از خدمت شده اند.

در مورد مسئله سوم اهداف کلی باشگاه وابسته به مورد آخر است و بسته به شرایط متفاوت است. برای مثال در باشگاهی چون دورتموند هواداران نمی توانند انتظار قهرمانی متوالی و مثل بایرن داشته باشند. در اسکاتلند، پرتغال و تعداد زیادی کشور ها در سطح بین الملل نهایت کسب جام لیگ اروپا و لیگ کنفرانس دارند و از آن جایی که همه چیز طبق برنامه و هدف جلو می رود، ناکامی ها و موفقیت ها کاملا مرزبندی شده اند.

مورد چهارم، پیچیده اما بسیار مهم است. رسانه ها و خبرنگاران وظایف گسترده ای را برعهده دارند ، خبرنگارانی که به حمایت از تیم خاص میپردازند وظیفه سم‌زدایی و ایجاد آگاهی در بین هواداران را دارند. آنها در تیم های مختلف با انتشار اخبار حقیقی از کم کاری مدیران تا تهمت و دروغ ها پرده برمیدارند تا فضای عمومی تیم دچار اختلافات انحرافات نشود. قطعا نحوه ارتباط با رسانه از خود باشگاه شروع می شود؛ رسانه یک باشگاه، سیاست های آن باشگاه را در برخورد با این پدیده مهم تعیین و از هر گونه سو استفاده ای جلوگیری می کنند. کافیست کمی این مورد را بیخیال شوید تا باشگاه شما به شبه جزایری تبدیل شود که هر کسی برای خودش تجارت خانه کوچکی باز کرده است.

ستون پنجم باشگاه ها مهمترین رکن هر باشگاهی است،پایگاه مردمی و میزان هواداران است. برای باشگاهی چون تراکتور این موضوع بیش از پیش اهمیت دارد چرا که دلیل رشد و تمایز اصلی این باشگاه به شمار می رود. باید با هوادار صادق بود و نه در شعار بلکه در عمل او را جزئی از باشگاه دانست. زمانی که بی اعتمادی در این دو فاز به وجود می آید، قطعا یک باشگاه مریض به شمار می رود و این بیماری به کل بدنه سرایت می کند. این پشتوانه، شاید کم هزینه ترین بخش برای ارتقای هر باشگاهی باشد؛ البته هزینه مالی را اگر کنار بگذاریم، علم و خرد و برنامه برای مواجهه با پدیده هواداری الزامی ضروری است.

 

**همکاران رسانه‌ای عزیز!
تهیه و انتشار کلیه اخبار در پایگاه خبری ورزش آذربایجان به صورت اختصاصی انجام می شود؛ لذا خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب، ذکر منبع فراموش نشود.

کد خبر 1752


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید