قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/04/01 14:21 | کد خبر : 1734

بعد از شکسته شدن طلسم نه ساله سپاهان نگاهی به طلسم های فوتبالی عجیب جهان داشته‌ایم! پای دفن گربه در زمین حریف و نفرین صد ساله در میان است!

تراکتور,سپاهان,واسیل گوجا,تونی اولیویرا ,

به گزارش "ورزش آذربایجان"، بعد از قهرمانی سپاهان در جام حذفی ۰۳-۱۴۰۲ در صفحات مجازی و محافل هوادارای یک سوژه جالب مطرح شد؛ در این میان بیش از قهرمانی سپاهان، طلسم ۹ ساله کسب جام این تیم بازخورد داشت. آخرین جام سپاهان ۹ سال پیش در لیگ چهاردهم و بعد از اتفاقات دیدار عجیب تراکتور _ نفت کسب شده بود.

بعد از این بازی، سپاهانی ها دچار بحران های عجیب شدند و حتی چند بار در یک قدمی کسب جام از رسیدن به آن بازماندند. این اتفاقات باعث شکل گیری ذهنیت طلسم جمعه سیاه سپاهان در بین هواداران تیفوسی تراکتور شد. که این طلسم در فینال حذفی این فصل بالاخره شکسته شد. قطعا این یک خرافات ساده بود اما چه بخواهیم و چه نخواهیم این واژه مثل خیلی واژه‌های نامانوس با فوتبال گره خورده و به نوعی سرگرمی برای عده ای تبدیل شده است.

خرافات در فوتبال تنها مختص ایران نیست و به بهانه موضوعی که از آن صحبت کردیم، بد نیست در ادامه نگاهی داشته باشیم به این نگاه خرافی در فوتبال جهان:

**توجه داشته باشید که همه این ماجراها داستان سازی خرافه دوستان است و هیچ پشتوانه واقعی و علمی ندارد.

جادوی معکوس دورا

سران یک باشگاه آرژانتینی در سال 1993 با جادوگری بنام دورا توافق کردند تا صعود تیمشان را به دسته یک تضمین کند. بعد از صعود به وی وعده چهار هزار دلار دستمزد داده شد.

پس از باخت های متوالی کیلمس در دو بازی بعد از توافق، مدیران این باشگاه تصمیم گرفتند پولی به این جادوگر پرداخت نکنند، که این اتفاق باعث شروع اتفاقات عجیب شد.

آنها در طول یک دهه سه بار در مرحله پلی آف  از صعود به لیگ برتر بازماندند و این شکست ها عامل ایجاد باور طلسم آن جادوگر در بین هواداران شد.

مدیران سعی کردند این جادوگر را پیدا کنند تا با پرداخت دستمزدش این باور را از بین ببرند ولی جادوگر فوت کرده بود. در سال 2003 یکی از هواداران اقدام به نامگذاری دختر خود به نام آن جادوگر کرد و همانسال تیم کیلمس با یک پیروزی معجزه آسا مقابل تیم آرژانتیوس جونیورز به دسته یک صعود کرد تا هواداران این تیم به این نفرین اعتقاد کامل پیدا کنند.

تغییر یک جایگاه و لوگو عامل شکست های سریالی

تیم اسکاتلندی  هیبرنین را یک ایرلندی تاسیس کرده بود و در ضلع جنوبی ورزشگاه و لوگوی آن به یاد وی نصب شده بود. مدیران این تیم اقدام به برداشتن نماد چنگ از ضلع جنوبی ورزشگاه و لوگو تیم کردند و این اتفاق عامل ناکامی های متوالی هیبرنین در ده فینال شد.

بعد از اعتراضات هواداران در سال ۲۰۱۵  مدیران این تیم آن چنگ را به لوگو و ورزشگاه برگرداندند و این تیم هشت ماه بعد و بعد از ۱۱۴ سال در اولین فینال برنده و قهرمان جام حذفی شد.

هفت گربه بلای جان راسینگ

تیم راسینگ آرژانتین موفق ترین باشگاه آرژانتین در جام های داخلی و بین المللی دهه ۶۰ بود.

یک شب هوداران تیم رقیب ایندیپندنت وارد ورزشگاه این تیم شدند و هفت گربه را در ورزشگاه دفن کردند.

بعد از این اتفاق راسینگ دچار بحران و مشکلات فراوانی شد. زمزمه طلسم هفت گربه در بین هواداران این تیم پیچید. این شایعه باعث جستجوی مدیران و عوامل باشگاه شد و جسد شش گربه پیدا شد اما جسد گربه هفتم پیدا نشد حتی پای کلیسای آرژانتین نیز به این ماجرا باز شد ولی گربه هفتم پیدا نشد. در سال 2001 بعد از چند دهه گربه هفتم پیدا و همان سال راسینگ توانست قهرمان لیگ برتر شد.

نفرین بزرگ تیم محبوب تونی اولیویرا

معروف ترین نفرین جهان فوتبال برای تیم بنفیکا پرتغال رخ داده است. تیم محبوب تونی اولیویرا مربی محبوب تراکتور در دهه شصت دچار این نفرین شد.

بلاگوتمن سرمربی بنفیکا از سال 1959_1962 بود و با این تیم به دو قهرمانی لیگ قهرمانان، دو قهرمانی لیگ برتر  و یک قهرمانی جام حذفی دست یافت.

در سال 1962 مدیران بنفیکا هنگام تمدید قرارداد با وی از گنجاندن بند پاداش ویژه خوداری کردند. گوتمن از بنفیکا جدا شد و هنگام خروج از این تیم گفت (بنفیکا تا صد سال دیگر جام اروپایی نخواهد دید!).

بعد از این اتفاق بنفیکا در هشت فینال (۵لیگ قهرمانان و ۳ جام یوفا) شکست خورده است.

این نفرین به حدی بین هواداران جدی بود که حتی در سال ۱۹۹۰ اوزه بیو اسطوره بنفیکا و  شاگرد گوتمن در بنفیکا بر سر مزار وی حاضر شد تا شاید این طلسم شکسته شود ولی همان  سال بنفیکا در فینال شکست خورد.

طلسم قدیمی تراکتور که شاید فراموش شده است!

در سال ۱۳۸۰ واسیل گوجا مربی محبوب تراکتور بعد از کسب نتایج نه چندان خوب از طرف مدیران برخلاف خواسته هواداران وقت اخراج شد.

واسیل گوجا بدون دریافت مطالبات با چشمان گریان تبریز را ترک کرد و هنوز بعد از ۲۳ سال و با وجود فوت او هنوزی این بدهی پرداخت نشده است. بسیاری عدم موفیت این تیم و نزول اتفاقات عجیب در دقایق آخر را عدم پرداخت بدهی این مربی میدانند که معمار تراکتور بود. بعد از خروج واسیل قوجا این تیم به دسته یک سقوط کرد هر سال با مشکلاتی برای صعود رو به رو میشد ، و بعد از صعود نیز چندین بار تا قهرمانی لیگ پیش رفته است ولی هر بار با مشکلاتی به قهرمانی نمی رسد!

**همکاران رسانه‌ای عزیز!

تهیه و انتشار کلیه اخبار در پایگاه خبری ورزش آذربایجان به صورت اختصاصی انجام می شود؛ لذا خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب، ذکر منبع فراموش نشود.

 

کد خبر 1734


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید