قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/03/13 19:01 | کد خبر : 1507

بر اساس قوانین فعلی فوتبال ایران پروسه‌ای که باشگاه تراکتور از آن به عنوان واگذاری یاد می‌کند وجهه قانونی عملیاتی ندارد.

تراکتور,هیئت فوتبال,محمدرضا زنوزی,

به گزارش ورزش آذربایجان، صبح اولین روز بعد از پایان لیگ برتر بیست و سوم باشگاه تراکتور با انتشار متنی از واگذاری مالکیت به هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی خبر داد. این متن پر از ابهام و سوالات بی پاسخی است که ذهن میلیون ها تراکتوری را به خود درگیر کرده است. با استناد به چند مورد قانونی و مکتوب که در ادامه به آن اشاره می کنیم، متوجه خواهید شد که این اقدام به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد.

اما این قوانین کدام ها هستند؟ به طور کلی در ماده سه، بخش دو اساسنامه هیأت های فوتبال استان فدراسیون فوتبال مصوب ۱۴۰۱تعداد نوزده مورد وظیفه برای این هیات ها برشمرده شده است؛ این موارد را مرور می کنیم:

ابتدا بخش کلیدی بیانیه مجمع سهامداران تراکتور را یک بار دیگر مرور می کنیم:

«با پایان مسابقات فصل  ۱۴۰۳-۱۴۰۲، اعضای مجمع سهامداران، باشگاه تراکتور را بدون هیچ بدهی داخلی و خارجی، در اختیار هیأت فوتبال آذربایجان‌ شرقی قرار داده و تمامی امورات و هزینه‌های باشگاه از امروز - یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳- به هیأت فوتبال استان به عنوان متولی فوتبال در آذربایجان شرقی، واگذار می‌‌شود.»

خب همین جا متوقف شویم و سراغ قوانین برویم؛ هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی به عنوان زیرمجموعه فدراسیون فوتبال ایران فعالیت می کند. اساسنامه ای که این هیئت و دیگر هیئت های استانی طبق آن اداره امور فوتبال را به عهده گرفته اند، تناقض بزرگ ماجراست.

اما این قوانین کدام ها هستند؟ به طور کلی در ماده سه، بخش دو اساسنامه هیأت های فوتبال استان فدراسیون فوتبال مصوب ۱۴۰۱تعداد نوزده مورد وظیفه برای این هیات ها برشمرده شده است؛ این موارد را مرور می کنیم.

این 19 مورد تمام وظایف و تعهداتی است که یک هیئت فوتبال استان در قبال آنها مسئولیت دارد. یک بار دیگر هم اگر خواستید این موارد را مرور کنید. خب حالا جز مورد نوزدهم که شاید کمی در موردش ابهام داشته باشید، هیچ مورد دیگری نیست که بتوان با استناد به آن از بیانیه صبح امروز تراکتوری ها دفاع کرد. مورد نوزدهم شاید همان موردی باشد که تراکتوری ها به آن استناد کنند اما قانون با شفافیت در این مورد نیز، حالت ریش سفید به هیئت فوتبال داده نه مجری!

جز این موارد، هیچ هیئتی متعهد به انجام کار دیگری نیست و ابراز بی اطلاعی و عدم توانایی هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی نسبت به خواسته باشگاه تراکتور کاملا قانونی و طبیعی است. این که باشگاه تراکتور با این صراحت تصمیمش را گرفته و مالکیت را به هیئت فوتبال سپرده، بر اساس این چند بندی که خواندیم، بیشتر حالت احساسی و عصبی دارد. شاید انتشار همین 19 بند از هیئت فوتبال و استناد قاطع به آن کلید حل ماجرا باشد؛ ماجرایی که باید خیلی زود حل و فصل شود چرا که اگر به مرور زمان سپرده شود، تجربه های مشابه، سرانجام های خوشی را پیش بینی نمی کنند!

**همکاران رسانه‌ای عزیز!

تهیه و انتشار کلیه اخبار در پایگاه خبری ورزش آذربایجان به صورت اختصاصی انجام می شود؛ لذا خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب، ذکر منبع فراموش نشود.

کد خبر 1507


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید