قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/03/03 18:01 | کد خبر : 1374

معافیت مالیاتی تراکتور بحثی نیست که به راحتی معادله آن حل شود؛ این بار می خواهیم در چند بند قانونی به یک نتیجه متفاوت برسیم.

تراکتور,محمدرضا زنوزی,

به گزارش "ورزش آذربایجان"، روز گذشته در ورزش آذربایجان مطلبی در مورد معافیت مالیاتی و ابهامات مربوط به آن در باشگاه تراکتور خواندید. موضوع مورد بحث شاید روز کاغذ ساده به نظر برسد اما گنگ بودن بسیاری از مسائل باعث شده تا تفسیرهای زیادی در موردش انجام شود. امروز در ادامه این بحث می خواهیم، موضوع را از یک نگاه دیگر مورد بررسی قرار دهیم. شاید در کنار هم قرار دادن این موارد با موارد مطرح شده در مطلب روز گذشته، گره ایجاد شده در مغزتان که مربوط به این موضوع است را باز کند. (لینک مطلب روز گذشته/ قسمت یک پرونده ویژه معافیت مالیاتی تراکتور)

ابتدا معافیت مالیاتی طبق ماده ۱۳۴(ماده۳) را به طور کامل مرور می کنیم:
 یک. مستقیم مالیاتی ‌کشور:
خرید امتیاز تیم و هزینه کرد به آن از هزینه های مشمول مالیاتی توسط اداره مالیات کسر می گردد.این مورد در ماده۱۳۴ _ماده ۳ به صراحت قید شده است ولی باید آئین نامه باشگاه داری و مجوزی ورزش و جوانان برای فعالیت تیم اخذ گردد. 

دو. پرداختی و کمک های دولتی به تیم ها شامل مالیات نمی شود. ولی پرداختی و کمک های شرکت های خصوصی شامل پرداخت مالیات میشود.

سه. پرداخت جهت اسپانسری بدون قرارداد شامل مالیات میشود ولی پرداختی با بستن قرارداد تبلیغاتی از جمله تبلیغات دور میدان ، کیت البسه و.... شامل مالیات میشود.

چهار. کلیه پرداختی به کارکنان و هزینه کرد باشگاه به هر عنوان و  هزینه های مختلف باشگاه شامل مالیات برای دریافت کننده پول میشود. برای مثال قرارداد بازیکنان که از رقم قرارداد مبلغی بعنوان مالیات کسر میشود.

پنج. کلیه فعالیت های خارج از باشگاهداری شامل مالیات میشود. برای مثال خرید ملک ،ماشین ،سکه ، سهام و.....

تحلیل زیر بندها و تبصره ها کار دشواری است ولی آنچه مشخص است صراحتا مبالغ ورودی باشگاه‌ها از شرکت‌‌ها شامل معافیت است و به طور شفاف می توان گفت باشگاه تراکتور بابت بودجه دریافتی خود از شرکت ها بعنوان درآمد، مالیات پرداخت نمی‌کند. البته تحلیل فعلی معتقد است که این به آن معنا نیست که این بودجه از مالیات شرکت پرداخت کننده کسر شده باشد. بلکه تنها در خوشبینانه ترین حالت می توان مبلغ پرداختی به تراکتور را در هزینه‌های جاری شرکت محاسبه و مشمول مالیات ندانست ولی تاکیدا و در هیچ قانونی مبلغ کامل هزینه در ورزش از کل مالیات شرکت کسر نمی گردد.

این مطلب در نهایت چنین موضوعی را به ما القا می کند که « هر آنچه در تراکتور هزینه می‌شود از طریق معافیت مالیاتی تامین نمی‌شود و با توجه به دیتاهای ناکافی و عدم شفاف سازی باشگاهها و فدراسیون های مربوطه، درک و برداشت عمومی از معافیت مالیاتی شرکت‌ها در ورزش اشتباه است»

ورزش آذربایجان در موضع بی طرف قرار داشته و طی این دو مطلب، هر اطلاعاتی که در بازار فعلی موجود بود را با تلفیق تمامی افکار و عقیده ها برای مخاطب آماده کردیم. شاید بهترین راه خواندن این دو مطلب و نتیجه گیری کلی از محتوای هر دویشان باشد. البته طی روزهای آتی برای روشن تر شدن قضیه سراغ برخی مسئولان مربوطه هم خواهیم رفت.

**همکاران رسانه‌ای عزیز!
تهیه و انتشار کلیه اخبار در پایگاه خبری ورزش آذربایجان به صورت اختصاصی انجام می شود؛ لذا خواهشمندیم در صورت استفاده از مطالب، ذکر منبع فراموش نشود.

کد خبر 1374


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید